مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

غم‌های انسان معاصر به دلیل کمبود معنویت زیاد است

استاد ادیان و عرفان دانشگاه با اشاره به برکات و فضیلت‌های ماه مبارک رمضان گفت: یکی از مهمترین بحران‌های انسان معاصر نیز همین است که به دلیل کمبود معنویت، دردها و غم‌های روانی‌اش زیاد است.

 

 

 بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی و استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز درباره اهمیت ماه مبارک رمضان در دستیابی به مراتب مختلف تقوا توضیح داد: مهمترین مرحله رسیدن به تقوا، قرب الهی است که در ماه مبارک رمضان بهتر میسر می‌شود.

وی با تأکید بر مطالعه فلسفه روز اظهار داشت: یکی از مهمترین موارد در رسیدن به قرب الهی، فهم رابطه بین انسان و خداوند است که در برخی از موارد این رابطه به دست انسان و در برخی شرایط به دست خداوند است.

قنبری با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم صراحتاً انسان را به داشتن رابطه با خودت دعوت کرده است، اظهار داشت: عرفا نیز در این زمینه مباحثی را بیان کرده‌اند و اشعاری نیز سروده شده است. مهمترین نکته در بحث از بهبود رابطه با خداوند، عبادت کردن او از طریق نماز به صورت زبانی و همینطور روزه است.

قنبری، نماز را جنبه عملی ارتباط برقرار کردن با خداوند به شمار آورد و گفت: در روزه دیگر نمی‌توان نظیر سایر حوزه‌ها شعار داد چرا که اینجا بحث عمل است.

وی در ادامه افزود: مهمترین بحث در فلسفه روزه وارستگی از دنیا و رستگاری در آخرت است همین روزه انسان را از بسیاری کارهای ناپسند از جمله دروغ و نیرنگ و تهمت و غیبت رها می‌کند و به فضیلت و شب زنده داری می‌رساند.

قنبری با اشاره به اهمیت دوری از محرمات در ماه مبارک رمضان گفت: تقوا در ماه رمضان نیز مراتب صوری و محتوایی دارد چرا که هم به پرهیز از محرمات می‌انجامد و هم تقرب به خداوند را در بر دارد.

وی با بیان اینکه عرفا سومین مرحله رسیدن به تقوا را پرهیز از محرمات به حساب آوردند و گفت: بنابراین انسانی که دارای یک جسم و یک ساحت عقلی، احساسی، ارادی و گفتاری ـ کرداری است به لحاظ جایگاه معنوی در این ماه به پویایی می‌رسد.

قنبری مهمترین فضیلت ماه مبارک رمضان را رسیدن انسان به شکوفایی اخلاقی به شمار آورد و گفت: برای انسان شکوفا شده عمل به فضیلت‌ها راحت‌تر از رذیلت‌ها است. یکی از مهمترین برکات این ماه این است که میزان جرم و جنایت در آن کم می‌شود چرا که زمینه دریافت فضیلت‌ها در این ماه بیشتر است.

وی در ادامه یادآور شد: در ماه مبارک رمضان زمینه برای تحمل گرسنگی و تشنگی بیشتر می‌شود چرا که تمرینات روحی و جسمی انسان افزایش می‌یابد و بعد از این ماه است که انسان به شکوفایی می‌رسد، یکی از مهمترین بحران‌های انسان معاصر نیز همین است که به دلیل کمبود معنویت، دردها و غم‌های روانی‌اش زیاد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.