مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با شاعر اهل بیت : قاسم اسدی

این بار به سراغ یکی از شاعران غزل سرا و سبک ساز گمنام خطه شمال کشور با نام برادر کربلایی قاسم اسدی. ایشان یکی از شاعران خوش ذوق امیرکلا بابل میباشند. همه کاربران عزیز را به خواندن متن این مصاحبه دعوت می نماید.



  لطفا برای شروع‌، بیوگرافی مختصری از خودتان بگویید؟

تبسم با تبسم فرق دارد/فریب سیب وگندم فرق دارد/من از این آیه ها فهمیده ام که/خدا با حرف مردم فرق دارد.

قاسم اسدی امیری متولد سال ۶۷، ۲۶ سال دارم.

 

* از سوابق کاریتان بیشتر بفرمایید؟آیا شغل شما مداحی و ستاسیشگری اهل البیت (ع) هست؟

از سال ۸۲ شروع به فعالیت کردم که اولین سبک من رو مداح های شهرمان استفاده کردند، محرم سال ۸۲٫

 

* علت اینکه تصمیم گرفته‌اید، گذران معیشت شما از راه ستایشگری نباشد چیست؟

درست است که گذران زندگی از راه ستایشگری و شاعری نیست ولی برکت و روزی ما از صدقه سر آقا امیرالمومنین و اولاد حضرت زهرا (س) است.

 

* تحصیلات خود را تا کجا ادامه داده‌اید؟

در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری دامپزشکی در حال تحصیل هستم.

 

*آیا اهل ورزش نیز هستید؟

در گذشته بلی ولی در حال حاضر وقت ندارم، بیشتر ورزش دوستم.

 

*خوب جناب آقای اسدی از شروع مداحیتان بفرمائید؟

از دوران راهنمایی با هدایت خانواده ام علی الخصوص پدر و مادرم شروع به یادگیری اصول اولیه کردم و با پیگیری اشعار بزرگان حوزه ی شعر آیینی حاج علی انسانی، حاج غلامرضا سازگار آموزه هایی به صورت غیر حضوری فرا گرفتم.

 

*برای مادحینی وشعرایی که میخواهند همانند شما مقبول حضرت سیدالشهدا(ع) باشند چه توصیه ای دارید؟

فارغ از هرگونه آمیزه های علمی و ادبی در حوزه شعر آیینی بهترین راه و روش است که خود حضرت ابی عبدالله برای کلیه نوکران اعم از شاعر، مداح و هیئتی ها مشخص کرده است. مقبولیت هر کار در ارائه آن کا ر توسط مداح بزرگ با جمعیت زیاد نیست، به نظر اینجانب شعر و سبکی مقبول است که در آن رضایت ارباب و آقا امام زمان (عج) در آن باشد.

 

*چه کتابها و مقاتلی را برای شعر سازی و آهنگ سازی برای دوره تخصصی مداحی پیشنهاد میکنید؟آیا کتبهای آموزشی در این زمینه هم موجود میباشد؟

از نظر اینجانب مطالعه در کلیه ی متون ادبی برای اطلاع پیدا کردن از واژگان و صنایع ادبی و مطالعه کلیه مقاتل و تواریخ و علی الخصوص نشستن و شنیدن سخنرانی بزرگان نه تنها مفید بلکه الزامی می باشد.

 

*در حال حاضر با چه مادحینی در زمینه آهنگ سازی و سرودن اشعار همکاری دارید واشعار آنها را تامین می نمایید؟

عقیده شخص من این است شعر مختص به اهل بیت است و شعری که برای مداح خاصی گفته شود از فضیلت آن کم می شود و الحمدلله دوستان اینجانب که سبک های مختلفی را برای شعر به اینجانب دادند، داعیه خاصی برای آن نیز نداشته اند در تمام زمان نوکری خود تمام تلاش خود را را کرده ام که شاعر اهل بیت بوده، نه شاعر فلان و فلان.

 

*آهنگ های اشعار برای خودتان هست؟یا از کسانی دیگر کمک میگیرید؟لطفا نام ببرید؟

الحمدلله شهر بابل دارای فضایی مذهبی و معنوی با بزرگان حوزه و پیرغلامان صاحب سبک می باشد. و در حوزه ی آهنگ سازی نیز دوره خاصی را ندیده ام و الحمدلله باعنایت ارباب کلیه ملودی ها و آهنگ ها به صورت ابتکاری بوده است.

 

*اشعار که شما می سرایید در زمینه اشعار سینه زنی (با ملودی) میباشد یا غزل و قصیده و … هم می سرایید؟

شاید اکثر دوستان و برادران هیئتی بیشتر با اشعار سبکی اینجانب آشنایی داشته اند ولی حوزه ی علاقه ی شخصی من شروع شعر من در حوزه ی شعر کلاسیک آیینی بوده است.

 

*بهترین دوستان شما در مداحی چه کسانی هستند و با چه مداحانی رفاقت دارید؟

حاج حسین مشهدسری که سمت استادی و پیرغلامی برای اینجانب و کلیه مادحین و شعرای شهر بابل را دارند، و فرزند عزیزش مرحوم سید سجاد مشهد سری و دوستانی که از گذشته و حال از جمله حاج عباس طهماسب پور، حاج رضا بذری ، حاج زمان یعقوبی، کربلایی علی اکبری، کربلایی کاظم اکبری که در هیئت نیز باهم مشغول نوکری هستیم، کربلایی مجید رضا نژاد، کربلایی ها الله قلی پور، عباس تبار، عرفان، حجتیان، ژرف، روشن ضمیر، اصغر، محمود بذری، شهید پور، صفری، مهدی یعقوبی، ابراهیمی، روحی نژاد، قاسم زاده، فلاح، مهدی پور، برادران علی پور، غلام نژاد، رحیمیان ، نوروزیان و دوستان شاعر هم استانی از جمله آقایان رنجبر، سید مجتبی الله قلی پور، زراعتی، ضیاتبار، اسداللهی، گرجی، فلاح نیا، پولایی، امیری، رضانژاد، سید صادق موسوی، اوصیا دیگر مادحین استان که الحمدلله کم هم نبوده و نامشان از قلم افتاده باشد و در خارج بابل نیز آقایان حاج مهدی اکبری، حاج مهدی مختاری، سعید قانع، مهدی رعنایی، ابوالفضل بیناییان ، هادی یزدانی، مجتبی رمضانی و دیگر دوستانی که از اشعار این حقیر در مجالس اهل بیت استفاده کرده اند.

 

*با این دوستان چگونه آشنا شده اید و رفاقت آغاز کردید؟

وجه تشابه در مورد رفاقت با کلیه این عزیزان عهد اخوت و برادری با این دوستان زیر بیرق و در هیئت ابی عبدالله است.

 

*آیا برای خودتان تشکیل زندگی داده اید وهمسر دارید؟

خیر. مجردم.

 

* شما چندتا برادر دارید؟و آیا برادران شما از مداحان و دل سوختگان اهل البیت میباشند؟

یک برادر دارم علی آقا که الحمدلله لباس نوکری بر تن ایشون هم هست و ایشون ناظم جلسات مذهبی می باشند.

 

*الان بعضی مداح­ها به خصوص اشعار نوحه را خودشان می­گویند و از اشعار شاعران آئینی کلاسیک کم‌تر استفاده می‌کنند. این مسئله آسیبی برای شعر و شاعری در مداحی ایجاد نمی‌کند؟ اگر خود مداح شعرهایش را بگوید، امکان دارد سطح شعر را پایین بیاورد؟

بعضی از دوستان هستند که هم شاعرند و هم در زمینه مداحی فعالیت می کنند. اما در کل بهتر این است که هر کس در زمینه کاری خود فعالیت داشته باشد.که در غیر اینصورت سطح شعر در هیئات نزول خواهد کرد.

 

* جناب آقای اسدی در صورتیکه صحبت خاصی دارید نیز بفرمایید؟

خودم را کوچکتر از آن می دانم که بخواهم به کسی نصیحت کنم اما تنها نکته ای که از اهل بیت (ع) و اساتید خود آموخته ایم اینست که در این دستگاه باید یک نکته را رعایت کرد که آن هم ادب ادب و ادب می باشد.

 

*در پایان اگر نصیحت و پندی برای مادحین جوان و نوپا دارید بفرمایید؟

من ریزه خوار سفره ی بزم غم تو ام  ….. آدم اگر شدم به خدا آدم توام.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.