مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

اسلام باید در رفتار و کردار مسلمان واقعی تجلی کند/ ۳ وظیفه منتظران واقعی فرج

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: منتظران واقعی حضرت(عج) باید سه کار خودسازی، زمینه‌سازی و اصلاح جامعه را برعهده بگیرند، جوانان مسلمان خارج از کشور هم باید انتظار منجی عالم را داشته باشند.

 

 همایش «شیوه‌های رفتار و برخورد صحیح اسلامی در جوامع امروزی » از سوی مؤسسه فرهنگی صراط اسلامی به زبان آلمانی با حضور عده کثیری از مسلمانان شهرهای مختلف آلمان و کشورهای اتریش و سوئیس که بیشتر آنان را جوانان تشکیل می‌دادند، در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

این همایش سه روزه شامل برنامه‌های متنوع فرهنگی، عبادی و تفریحی از جمله سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقات فرهنگی و بازدید از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی بود.

در طول این همایش کلاس‌های آموزش مسائل دینی و مذهبی نیز برای کودکان و نوجوانان در رده‌های مختلف سنی برگزار شد.

در دومین روز همایش آیت‌الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

 

وی ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی به شرکت کنندگان و ابراز خرسندی از حضور در بین جوانان ولایی و دوست‌دار اهل بیت (ع) و تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این همایش بالاخص یاووس اوزگز، به تشریح وظایف و مسئولیت‌های مسلمان شیعه در اروپا پرداخت و افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های جوانان مسلمان در غرب، انتظار فرج منجی عالم است که در حدیث آمده است: «افضل الاعمال انتظار الفرج» آنچه از این حدیث شریف به دست می‌آید، این است که انتظار از مقوله فعل و انجام فعالیت‌های موثر و سازنده جهت تعجیل فرج است.

وی در ادامه افزود: برای منتظر واقعی سه چیز مهم است: اول، خودسازی، دوم، زمینه سازی و سوم،  اصلاح جامعه. علت اینکه اولین وظیفه منتظرین حضرت مهدی(عج)، خودسازی ذکر می‌شود این است که تنها انسان‌های صالح هستند که می‌توانند اصلاح طلب باشند. تنها انسان عادل می‌تواند عدالت طلب شود.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه بدون شک اگر خرد، دین و معنویت در جامعه بشری محقق شود، جامعه بشری به صلاح می‌رسد، اظهار داشت: خدای متعال قانون و شریعت را برای تجربه بهشت دنیوی فرستاده است. یعنی بنا بر این است که آدمی به دست خود در این دنیا بهشت را بسازد و در همین دنیا طعم بهشت را بچشد. اگر در جوامع بشری عشق، محبت، معنویت، کمک به دیگران، حسّ مسئولیت پذیری و ... محقق شود، قطعاً بهشت در همین دنیا محقق می‌شود.

 

 

وی همچنین درباره شیوه‌های رفتار صحیح اسلامی در جوامع امروزی گفت: مسلمان واقعی به کسی گفته می‌شود که رفتار و کردار و منطق‌اش قرآنی باشد. حضرت زهرا(س) می‌فرمودند: «کان خلقه القرآن» خلق و خوی پیامبر(ص) کاملاً منطبق با قرآن بود. قرآن باید در متن زندگی مسلمان باشد. فاصله گرفتن از قرآن یعنی فاصله گرفتن از خود. اگر انس با قرآن باشد، احساس غنا و بی نیازی در انسان به وجود می‌آید. امام صادق(ع) فرمود: مؤمن کسی است که در هر شبانه روز حداقل 50 آیه قرآن می‌خواند؛ چرا که قرآن روح انسان را به تعالی می‌رساند و عقلانیت آدمی را تقویت می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: ما مسلمانان چه در شرق عالم باشیم و چه در غرب عالم،  باید به این نکته توجه کنیم که اسلام باید در رفتار و کردار ما تجلّی پیدا کند. امام موسی صدر می‌گفت: مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده ما پیروان امام علی(ع) گذاشته شده و این که ما باید با عمل خود آن حضرت را معرفی کنیم. متأسفانه گاهی ما 10 ساعت حرف می‌زنیم ولی دیگران با 5 دقیقه عمل، تأثیر گذارترند.

رئیس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگ‌های شیعه در بخش دیگری از سخنانش، هدف خلقت انسان را رسیدن به کمال و قرب الهی بیان کرد و افزود: برای فهم اینکه چگونه باید به عنوان یک مسلمان رفتار کنیم، لازم است بدانیم چرا خدا ما را خلق کرده است؟ ما آفریده شدیم تا به قرب الهی و کمال انسانی خود نزدیک شویم. برای رسیدن به قرب الهی نیز به معرفت نیاز داریم. اینکه خدا را بشناسیم. اینکه آیات الهی را بشناسیم. اینکه خود را بشناسیم. جوانان باید بدانند که ما هر روز و بلکه هر لحظه در حال امتحان هستیم. ما هر روز در رفتارمان با والدین، در رفتارمان با قرآن، در رفتارمان با امام زمان(عج)، در رفتارمان نسبت به ولی فقیه و مراجع معظم تقلید در حال امتحان و آزمون دادن هستیم و متأسفانه برخی مردود می‌شوند.

 

 

وی با بیان اینکه از ما بهترین عمل ها خواسته شده نه بیشترین عمل ها، گفت: امام رضا (ع) فرموده‌اند: لیس العبادة بکثرة الصوم و الصلوة ولکن العبادة التفکر فی امر الله. فکر کردن در مورد اینکه چگونه پاک زندگی کنیم، چگونه پاک بمانیم و چگونه پاک برویم. فهم درست این نکات بسیار بسیار مهم است. چرا آیت‌الله بهجت فومنی(ره) فرمود: زیارت عاشورا و عزاداری بر حسین(ع) از نماز شب بالاتر است. به خاطر اینکه بسیار بوده‌اند افراد نماز شب خوانی که چون ولایت نداشتند، بزرگ‌ترین جنایات عالم را مرتکب شده‌اند؛ کما اینکه قاتلین حسین(ع) نیز خود را اهل دعا و قرآن و نماز شب می‌دانستند ولی ولایت نداشتند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با محکومیت خونریزی هایی که در برخی از کشورها توسط گروه‌های افراطی صورت می‌گیرد و نیز اهانت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی نسبت به برخی از علماء و شخصیت‌های علمی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: تکفیری‌ها دشمن خدا، انسان و بشریت هستند. یک جمله می‌گویند و در کل دنیا جنگ و درگیری راه می‌اندازند. قطعاً این اختلاف پراکنی‌ها حرام است. این مشکلات بر اثر کج فهمی و کج اندیشی است. اسلام دین آرامش، امنیت، معنویت، رحمت، اندیشه و خرد است. انسان مسلمان هر جای عالم که باشد باعث ایجاد امنیت و معنویت و عقلانیت است.

وی در ادامه افزود: متأسفانه در برخی از شبکه‌های اجتماعی برخوردهایی دیده می‌شود که درست نیست. اگر کسی از دیگری انتقادی دارد این نقد یا یک نقد شخصی و فردی است که نباید وارد شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و ... شود؛ چون این عمل، حرام قطعی است و اگر این انتقاد، انتقاد علمی و یا دینی است باید بسیار محترمانه و منطقی مطرح شود. متأسفانه گاهی دیده شده که در این شبکه‌ها به روحانیون و علما به بهانه‌‌های کوچک توهین شده است که این به هیچ وجه قابل قبول و منطقی نیست. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من اهان عالماً فقد اهاننی. اگر کسی عالمی را مورد اهانت قرار دهد، گویی منِ پیامبر(ص) را مورد اهانت قرار داده است.

 

 

در ادامه برنامه، جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در فضایی کاملاً صمیمی برگزار شد که طی آن رئیس مرکز اسلامی هامبورگ به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.