مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

اعمال شب نیمه شعبان/ وقتی جبرئیل پیامبر(ص) را برای احیای این شب بیدار کرد

 پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: من شب نیمه شعبان، خوابیده بودم که جبرئیل به نزدم آمد و گفت: ای محمد! آیا در این شب می‌خوابی؟ گفتم: ای جبرائیل! مگر این شب چه شبی است؟ جبرائیل گفت: این شب، شب نیمه شعبان است.


 هنگامی که ماه شعبان فرا می‌رسد، شیعیان را سرور و شادی مضاعفی فرا می‌گیرد و هنگامی که به نیمه آن نزدیک می‌شوند، قلب آنان مالامال از عشق مهدوی می‌شود و یک‌صدا دعای فرج را سر می‌دهند.

در میان روزها و شب‌های ماه شعبان، شب نیمه این ماه مصادف با ولادت حضرت مهدی(عج) از شرافت ویژه‌ای برخوردار است، در بحارالانوار در مورد اهمیت این شب از زبان پیامبر اکرم(ص) این‌گونه روایت شده است: من شب نیمه شعبان، خوابیده بودم که جبرئیل به نزدم آمد و گفت: ای محمد! آیا در این شب می‌خوابی؟ گفتم: ای جبرائیل! مگر این شب چه شبی است؟ جبرائیل گفت: این شب، شب نیمه شعبان است ای محمد برخیز! پس مرا از بستر خواب بلند کرد و آن‌گاه مرا به بقیع برد و گفت: سرت را بلند کن و به آسمان بنگر، این شبی است که در آن در‌های آسمان و در رحمت الهی و رضایت او گشوده می‌شود... ای محمد! هر کس این شب را تا صبح به تکبیر، تسبیح، دعا، نماز، قرائت قرآن، انجام مستحبات و استغفار بگذراند، بهشت منزل و آرامشگاه او خواهد بود و نیز در آن شب اجل‌ها و ارزاق مردم از این سال به سال دیگر تقسیم می‌شود و هرچه در تمام سال اتفاق می‌افتد، در این شب وارد می‌شود.

همچنین در روایتی از کمیل یار وفادار امیرالمؤمنین(ع) آمده است، در جلسه‌ای یکی از یاران حضرت از ایشان درباره این آیه شریفه سوره دخان «فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» سؤال کرد، ایشان نیز در تفسیر شب قدر که امور آدمیان در آن مقدر می‌شود به بیان اهمیت شب نیمه شعبان پرداختند و به خصوص بر خواندن دعای حضرت خضر(ع) -دعای کمیل- در این شب تأکید کردند.

اعمال شب نیمه شعبان چند چیز است:

1- غسل که باعث کاسته شدن گناهان می‌شود.

2- احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار، همان‌طور که امام سجاد(ع) انجام می‌دادند، در روایت آمده هر که این شب را احیا دارد در روزی که دل‌ها می‌میرند، دل او هرگز نمی‌میرد.

3- زیارت امام حسین(ع) که با فضیلت‌ترین اعمال در این شب است و باعث آمرزش گناهان می‌شود، هرکه می‌خواهد امام حسین(ع) را زیارت کند، باید زیارت حضرت را بخواند و اقلّ زیارت آن حضرت این است که بر پشت بام رود و به چپ و راست رو به آسمان کند و زیارت حضرت را با این کلمات بخواند: «السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک ورحمة الله وبرکاته» و هر کس امام حسین(ع) را این‌گونه زیارت کند، امید است ثواب حج و عمره برای او نوشته شود.

4- نماز در شب نیمه شعبان: امام صادق(ع) در مورد با فضیلت‌ترین دعاها در شب نیمه شعبان می‌فرمایند: هنگامی که نماز عشاء را به جای آوردی دو رکعت نماز بگزار، در رکعت اول، حمد و سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره توحید بخوان، پس از سلام سی و سه مرتبه «سبحان الله»، سی و سه مرتبه «الحمدلله» و سی و چهار مرتبه «الله اکبر» سپس بگوید: «یا من الیه ملجأ العباد»، پس از آن سجده کند و بیست مرتبه بگوید «یا رب»، هفت مرتبه «یا الله» و هفت مرتبه «لاحول ولا قوّة الّا باللّه» ده مرتبه «ماشاء الله لاقوّة الّا بالله»، سپس صلوات بر پیامبر (ص) بفرستد و حاجات خود را بخواهد، حضرت فرمود به خدا قسم خدای متعال به کرم و فضل خود، آن‌ را به تو می‌دهد.

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، رئیس مرکز تخصصی نماز در خصوص اهمیت شب نیمه شعبان به خبرنگار آیین و اندیشه فارس گفت: شب نیمه شعبان، با فضیلت‌ترین شب سال است و شب نیمه شعبان، شب توجه خاص خداوند به بندگانش است؛ شب قرب با خداوند است لذا تأکید شده که در این شب با خدای متعال پیوند برقرار کنیم چراکه این شب، شب دعا و مناجات و انتظار و توبه و انابه  است.

وی با بیان اینکه شب نیمه شعبان در کنار جشن و شادی باید یک برنامه عبادی خوبی هم داشته باشیم، اظهار داشت: در روایات اسلامی بر بیداری و احیای شب نیمه شعبان تأکید فراوان شده است به هر ترتیبی که شده شب نیمه شعبان را بیدار باشیم برای فرزندانمان برنامه‌ریزی کنیم اگر شده با استراحت هم بخشب از شب نیمه شعبان را بیدار باشند چون شب نیمه شعبان، شب قرب و نزدیکی به پیشگاه پروردگار متعال است.

رئیس مرکز تخصصی نماز عنوان کرد: در روایات آمده است بهترین وسیله قرب با خداوند نماز است و نمازهای متعددی برای شب نیمه شعبان ذکر شده است حداقل، شب نیمه شعبان مقداری نماز بخوانیم.

وی گفت: در بین عبادات، با فضیلت‌ترین نمازها نماز جعفر طیار است اگر کسی نمی‌تواند به تمامه نماز جعفر طیار را بخواند دو تا دو رکعتی بخواند بعد از این چهار رکعت 300 مرتبه تسبیحات اربعه را بخواند و بعد از نماز دعا برای ظهور حضرت مهدی (عج) دعا کند.

حجت‌الاسلام کفیل با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در خواند نماز جعفر ابراز داشت: درباره امام کاظم(ع) داریم که راوی می‌گوید: من دیدم ظهر جمعه‌ای بود امام نماز جعفر طیار را خواندند و بعد از آن برای حضرت مهدی(عج) دعا کردند از این رو بسیار تأکید شده که انسان قبل از ظهر جمعه نماز جعفر طیار را بخواند. همچنین بهترین عمل در حرم امام رضا (ع) خواندن نماز جعفر طیار است به خصوص زائرین امام رضا (ع) بسیار نیکوست که روز نیمه شعبان قبل از ظهر نماز جعفر طیار را بخوانند.

وی گفت: نکته دیگری که خوب است در شب نیمه شعبان به آن توجه شود توجه به دیگران و دستگیری از آنها است به انفاق، صدقه، کمک، با فراهم کردن جهیزیه، بخشش دیگران و دست‌گیری از دیگران تا بتوانیم توجه خاص خداوند را به خود جلب کنیم ان شاءالله.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.