مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

پس از ماه رمضان باید چه حالی داشته باشیم؟/ رابطه ماه رمضان و ماه ذی الحجه

در ماه ذی‌الحجه با پای سلوک، از آنجایی که هستیم، راه افتاده و به سوی حق می‌رویم، در ماه مبارک رمضان هم حق نزد ما آمده و بی‌منت و مستقیم، نعمتی عظیم نصیب ما شده است که اگر...

 


 حجت‌الاسلام حمید پارسانیا معاون آموزش مجمع عالی حکمت اسلامی در خصوص دستاوردهای ماه مبارک رمضان گفت: ما در ماه مبارک رمضان مهمان خدا و ضیافت الهی بودیم و مصداق وضعیت ما در این ماه همانند کسی است که این حدیث نبوی درباره او سخن می‌گوید. «الا وَ انَّ لِرَبِّکُمْ فِى ایّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ ألا فَتَعَرَّضُوا لَهَا وَ لا تُعْرِضُوا عَنْهَا»؛ آگاه باشید در روزگاران زندگی شما نفحات و نسیم‌هایی از عالم غیب وزیدن می‌گیرد. به این نسیم‌ها چنگ بزنید و از آنها روی برنگردانید.

وی اظهار داشت: پروردگار عالمیان لذت مهمانی خدا و در محضر حق بودن را در ماه مبارک رمضان به انسان می‌چشاند از این رو او احساس انس و نزدیکی به خداوند را لمس کرده و به سهولت از گناهان عبور می‌کند و این ادعیه و معارف از بُعد نظری جان انسان را سیراب می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بعد از ماه مبارک رمضان مثل اینکه از مهمانی بیرون آمده‌ایم ضمن اینکه شیرینی مهمانی و حلاوت آن در کام ما باقی‌است باید حواسمان باشد که خاطر او را گرامی بداریم، در حسرت رفتنش بمانیم و در انتظار بازگشت مجدد آن نیز باشیم.

پارسانیا تصریح کرد: ماه مبارک رمضان ماهی است که جذبه‌ها و بارقه‌های الهی، وجود انسان را به رایگان فرامی‌گیرد، لذا ماه که تمام می‌شود مثل این است که انسان به خود واگذار شده است که از این پس باید با پای سلوک  و با قدم همت خود به سوی خدا بازگردد.

وی با بیان اینکه سالکان به سوی خداوند موقعیت انسان را در قیاس با اهل معرفت به چند دسته تقسیم می‌کنند، ابراز داشت: وضعیت ما در پایان ماه مبارک رمضان و آغار ماه شوال، وضعیت مجذوب سالک است یعنی کسی که جذبه او را فرا گرفته، طعم مهمانی و با محبوب بودن را چشیده و حالا او را رها می‌کنند که از این پس با پای سلوک، دیگربار بازگردد و در واقع آن جذبه را خداوند خداوند متعال باید نصیب او کند. از این رو این حال جاذب سالک حالی است که لسان الغیب حافظ شیرازی در همان بیت نخستین دیوانش وصف می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به بیت «الا یا ایها‌ الساقی ادر کاساً و ناولها/ که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها» گفت: این بیت حافظ ترجمه همان روایت نبوی هم هست، حافظ اینجا حال همان کسی را می‌گوید که از ماه مبارک رمضان بیرون آمده و به سوی ماه‌های حرام از جمله ماه‌ ذی‌الحجه گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: الا یا ایها‌الساقی؛ ای کسی که مرا مهمان کردی، ادر کاساً و ناولها؛ یک جام دیگری بریز و نصیب ما کن، که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها؛ در حال آن جذبه، ما عشق و محبت تو را چشیدیم اما حالا بعد از پایان یافتن ماه مبارک رمضان به خود واگذار شده‌ایم؛ افتاد مشکل‌ها. از حالا به بعد باید با پای سلوک خودمان به سوی تو بازگردیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ماه مبارک رمضان ماه دعوت رایگان به سوی خداوند است و ماه ذی‌الحجه ماه فراخوان به بازگشت، تصریح کرد: ما در ماه ذی‌الحجه با پای سلوک، از آنجایی که هستیم، راه افتاده و به سوی حق می‌رویم، در ماه مبارک رمضان هم حق نزد ما آمده و بی‌منت و مستقیم، نعمتی عظیم نصیب ما شده است که اگر از این سرمایه استفاده کردیم و راه افتادیم دگربار می‌رسیم به این حالتی که به ما در جذبه عارض شده است.

وی افزود: بنابراین اگر ما این جذبه را چشیدیم و سپس از آن اعراض و یا آن را فراموش کردیم از آن محروم خواهیم ماند لذا سرمایه‌ای که در این ماه نصیب‌مان شده سرمایه این جذبه است یعنی سرمایه چشیدن است. همانند کسی که خاطره‌ای از آب نداشته و لذت سیرابی را نچشیده باشد هرگز تشنه کامی را احساس نخواهد کرد؛ تشنه کسی است که بهره‌ای از سیرابی دارد و حالا می‌بیند آنچه را که دوست دارد، ندارد.

پارسانیا خاطرنشان کرد: ما بعد از ماه مبارک رمضان مشاهده می‌کنیم آنچه را که چشیدیم و داشتیم دستمان از آن تهی است و دگربار باید بازگردیم. لذا در مهمانی حق، ما بخشیده می‌شویم و در معرض معرفت قرار می‌گیریم اما بعد از ماه مبارک باید در انتظار عرفات باشیم؛ در عرفات وقتی به سوی حق بازگشتیم و دگربار معرفت حق نصیب ما شد به «مشعر» قدم می‌گذاریم و بعد در «منا» قربانی می‌کنیم.

وی در پایان به فارس گفت: ان‌شاءالله با سرمایه‌ای که در این ماه مبارک اندوخته‌ایم خداوند متعال، مسیر مجدد معرفت، شروع و قربانی کردن نفس و گذر از خود و خودی‌ها را نصیب ما بگرداند و البته ما باید با سلوک، تلاش و مجاهدت، به سوی حق بازگردیم تا آنچه را که داشته‌ایم و اکنون از آن دور مانده‌ایم بار دیگر به ما هدیه شود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.