مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

کاسه دعا خالی برنمی گردد/ مدل های استجابت دعا چیست؟

خدا آنچه که من و شما دست به دعا بردیم و از خدا خواستیم، یا به ما می دهد، یا به آباء و اجدادمان یک عوضی می دهد، یا به نسلمان می دهد، این دستی که به دعا بلند شده خالی بر نمی گردد...

 

 بحثمان نقش دعا و مناجات در تربیت انسان بود. رسیدیم به اینجا که اگر می خواهیم دعاهایمان انشاالله دعاهای کاملی باشد، باید باورمان این باشد که خدا می داند، خدا می تواند، خدا مهربان ترین است، خدا حکیم است و خدا رب العالمین است.

* اگر در استجابت دعا اشکالی می بینیم از ماست یا قابلیت را نداریم، یا تلاش نمی کنیم، یا مانعی از قبیل گناه و ظلم و لقمه حرام در کاسه و سفره مان هست که مانع می شود.

* اگر می خواهیم دعا کنیم باید اینطور دعا کنیم، حسن ظن به خدا داشته باشیم، با تضرع دعا کنیم، در زمان زیبا، در مکان سفارش شده، با حمد خدا و استفهام، با درود به پیغمبر و آل پیغمبر، از اسماءالحسنی الهی کمک بگیریم، و با امید به اجابت، امید به اینکه خدا دستی را نا امید برنمی گرداند.

* روایات متعددی داریم در ذیل این آیاتی که مربوط به دعاست، « ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ »، «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ» اگر دعاهای شما نبود خدا به شما توجه نمی کرد، نگاه نمی کرد « وَلله الأَسْمَاء الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا »، برای خدا را اسماء حسنی است، با آن اسم ها خدا را صدا بزنید، و آیات فراوان و روایات متعدد.

* از مجموعه این ها برمی آید، که هر دستی به دعا در خانه حق تعالی بلند شود، نا امید برنمی گردد، این اقتضای کرم خداست، اقتضای لطف خداست، اقتضای خالقیت اوست، اقتضای رحمانیت اوست، اما استجابت دعا آنگونه ما می خواهیم اتفاق نمی افتد.

* خدای تبارک و تعالی آنچه که من و شما دست به دعا بردیم و از خدا خواستیم، یا به ما می دهد، یا به آباء و اجدادمان یک عوضی می دهد، یا به نسلمان می دهد، این دستی که به دعا بلند شده خالی بر نمی گردد، به عنوان مثال: من از خدا یک نعمتی را خواستم، خدا برای من مصلحن می داند که ندهد، چون من تلاش نکردم، من قابلیتش را نداشتم، اما به جای همین که به من نسلی بدهد، نعمتی بدهد، یک لطفی به آباء و اجدادم در برزخ می کند، یا یک لطفی به نسل من در آینده می کند، این کاسه دعا خالی برنمی گردد. این یک مدل و نوع اول استجابت دعاست. نوع دوم اینکه: یا از من یک بلایی را دفع می کند، از آباء و اجدادم عذابی را دفع می کند، یا از نسل من بلا و عذابی را دفع می کند، به خاطر همین دعا.

* نوع سوم اینکه: در دنیا نمی دهد، در برزخ یا آخرت می دهد، به من نمی دهد، به آباء و اجدادم یا نسلم می دهد، نوع چهارم: به خاطر همین دعا خدا تخفیف عذاب به من می دهد، من گنهکارم، یک دعا کردم، خدا این دعایم را قبول نکرد، اجابت نکرد، ولی کاسه من را خالی بر نمی گرداند، یک تخفیف عذاب در پرونده ام می نویسد، یا تخفیف عذاب برای آباء و اجدادم، یا برای نسلم، این ها را اگر حساب کنید و ضرب و تقسیم کنید، تعداد استجابت دعا خیلی عددش بالا می رود.

* خلاصه این کاسه ای که برای دعا بلند شده خالی بر نمی گردد، یا به ما یا به آباء و اجداد ما، یا به نسلمان یا در دنیا و یا در آخرت، یا دفع بلا یا دفع عذاب یا تخفیف عذاب. همه اینها استجابت دعاست.

* یک نتیجه هم می گیریم و آن اینکه به بهانه اینکه دعاهایمان آنگونه که می خواستیم مستجاب نشد، ترک دعا نکنیم، بدانیم دعا حتما یک استجابت داشته، هر چند دعا به آن مدلی که من می خواستم نداشته، به همین دلیل روایات ما می گویند: دعا را هیچ وقت ترک نکنید. برای همه دعا کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.