مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

وقت نیت روزه چه زمانی است

زمان نیت برای انواع روزه متفاوت است، به گونه‌ای که یک قسم از روزه زمان نیت آن تنها تا قبل از اذان ظهر و قسم دیگر آن تا اذان مغرب فرصت برای ادای نیت روزه از سوی شارع قرار داده شده است.

 

 روزه به چهار نوع واجب، حرام، مستحب و مکروه تقسیم می‌شود، روزه‌هاى واجب نیز به دو دسته واجب معین و واجب غیر معین تقسیم می‌شود.

روزه واجب معین یعنی دارای وقت و روز معین است مانند روزه ماه مبارک رمضان یا نذر کرده است روز خاصی را روزه بگیرد، به سبب نذر روزه‌داری واجب می‌شود. انواع روزه‌های واجب شامل روزه ماه رمضان، روزه قضاء و کفاره، روزه‌اى که با نذر واجب مى‌شود و روزه قضاء پدر بر پسر بزرگتر است.

حال ممکن است شخصی در ماه مبارک رمضان چند روز مسافر باشد و یا بیماری پیش‌آمده و نتوانسته روزه بگیرد و یا عذر شرعی داشته است، بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال آینده فرصت دارد که قضای روزه را بجا آورد، این روزه واجب غیر معین است.

درباره اینکه وقت نیت روزه چه زمانی است، باید گفت برای روزه ماه مبارک رمضان لازم است که انسان قبل از اذان صبح نیت کند و لازم نیست نیت را بر زبان بیاورد، بلکه همان قدر که براى سحرى بر مى‌خیزد و روزه مى‌گیرد کافى است و بهتر است که از شب اول ماه رمضان به مدت یک ماه نیت کند.

پس اگر روزه واجب معین مانند روزه ماه مبارک رمضان بود، وقت نیت اذان صبح است، یعنی از اذان صبح باید تصمیم بگیرد که روزه داشته باشد، مگر اینکه عذری داشته مثلاً نمی‌دانسته امروز روزه بر او واجب بوده یا در وسط روز متوجه شده یا عذر شرعی داشته که قبل از ظهر برطرف شده است، مانند اینکه مسافر بوده و مبطلی را انجام نداده و به وطن رسیده یا بیمار بوده و خیال کرده که روزه برای او ضرر دارد و یک ساعت قبل از اذان ظهر متوجه شد که روزه ضرر ندارد، در این صورت فرموده‌اند تا ظهر وقت دارند نیت روزه کنند.

اما درباره روزه واجب غیر معین مانند اینکه کسی روزه قضا دارد و شب قبل هم تصمیم نداشت فردا روزه بگیرد، سحر هم سحری نخورد، اما الان ساعت 10 صبح مبطلی را انجام نداده، بخواهد روزه بگیرد، اشکال ندارد و تا ظهر هم می‌تواند نیت روزه کند، اما بعد از اذان ظهر نمی‌تواند نیت روزه بگیرد.

در خصوص روزه مستحب وقت نیت موسع است، یعنی اگر تا اذان مغرب مبطلی را انجام نداد تا پیش از اذان مغرب می‌تواند نیت روزه کند و ثواب آن را هم ببرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.