مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

نفس انسان همزاد شیطان است / پرهیز از مادی‌گرایی برای مقابله با نفس

عضو مجلس خبرگان رهبری نفس انسان را همزاد شیطان دانست و گفت: خداوند در شب معراج پیامبر (ص) نفس را به شترمرغ تشبیه کرده که این نشان می‌دهد باید از مادیات به اندازه ضرورت استفاده کرد.

 

 آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ‌یکشنبه شب در ادامه درس اخلاق خود در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با اشاره به اینکه هر کسی لیاقت داشتن محبت خداوند را ندارد، گفت: عده‌ای در اظهار ایمان خودنمایی می‌کنند که باید به این موارد توجه داشت که چه کسی دوستدار واقعی خداوند است.

وی در ادامه با اشاره به حدیث قدسی خاطرنشان کرد: خداوند به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «ای احمد اگر کسی این نشانه‌ها در وی ظاهر شود از دوستداران واقعی ماست» که خوردن غذای اندک، پوشیدن لباس ساده، سجده طولانی و نماز زیاد از جمله این موارد است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به داستانی از مرحوم شیخ انصاری که تابستان‌ها در فاصله‌ آوردن آب برای آشامیدن ایشان به نماز می‌ایستاد، اظهار کرد: دوستان خدا از کمترین فرصت‌ها نیز برای یاد و ذکر خدا استفاده می‌کنند.

وی یکی از علائم محبان خداوند را قیام طولانی در نماز اعلام کرد و گفت: سکوت کردن، توکل بر خداوند، گریه زیاد و خنده کم، دوستی با علم، انتخاب دوستان از میان علما و فقرا، دوری گزیدن از گنهکاران، تسبیح گفتن زیاد و پایبند بودن به عهد و پیمان از موارد دیگر کسانی است که ادعای دوستی واقعی با خداوند را دارند.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسجد یکی از مکان‌های آرامش مومن است، تصریح کرد: کسانی که دارای این ویژگی‌ها هستند محبت خداوند را در دل دارند و این افراد مورد عنایت و محبت خداوند هم قرار می‌گیرند.

وی گفت: تمام این ویژگی‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند، دسته اول نشانه‌های روشن است یعنی کارهایی که هر انسانی وقتی چیزی را دوست داشته باشد بروز می‌دهد که در دوست داشتن خداوند نماز زیاد و رکوع و سجود طولانی و موارد این چنینی است.

مصباح‌یزدی در ادامه افزود: دسته دوم ویژگی‌های غیر روشن هستند، رفتارهایی که زیاد بر دیگران قابل لمس و دیدن نیست مثل وفاداری به عهد و داشتن رفتار و گفتار صادقانه. در واقع این ویژگی‌ها محبت‌هایی هستند که خداوند به انسان یاد داده است.

وی ابراز کرد: کسانی که این مراحل را طی می‌کنند خداوند محبتش را در دل آنها قرار داده و نشانه‌های آن بلافاصله نیز نمایان می‌شود که یکی از این موارد توجه بیش از پیش به محبوب خود، خداوند است.

مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه توجه به هر چیزی به همان اندازه از توجه ما به محبوب کم می‌کند، گفت: به همین دلیل باید از پرداختن زیاد به موارد دیگر پرهیز کرد چرا که موجب می‌شود از خداوند متعال غافل شویم.

وی دسته سوم را عوامل موثر در کاهش توجه به محبوب دانست و گفت: این دسته دو گروه هستند مواردی که خنثی بوده و بودنشان ضرری ندارد اما پرداختن زیاد به آنها انسان را از توجه به محبوب خود باز می‌دارد و گروه بعدی مواردی هستند که نه تنها خنثی نبوده بلکه به طور کامل انسان را از خداوند دور می‌کند مانند هر چیز در دنیا که وابستگی یا عناد با خداوند را به همراه دارد.

مصباح‌یزدی مهمترین عامل دوری از خداوند را هوای نفس اعلام کرد و افزود: کسی که محبت خداوند را در دل خود دارد، اوامر معبود را اجرا می‌کند و موارد مطرح شده برای دوستداران خداوند برای کاسته نشدن همنشینی انسان‌ها با پروردگار عالم است.

وی در ادامه افزود: خداوند در شبی که پیامبر اکرم (ص) به معراج رفته بودند خطاب به وی گفت «خود را با لباس‌های نرم و زیبا زینت نکن، به دنبال غذاهای خوشمزه و بستر نرم نباش چرا که اینها خواسته‌های نفس توست و نفس جایگاه شر است.»

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بزرگترین دشمن هر انسانی نفس خود اوست، گفت: نفس هرگاه سیر بوده طغیان کرده، گرسنه و نیازمند بوده شکایت کرده، هرگاه بی‌نیاز باشد متکبر شده و هر زمان ترسی نداشته باشد غفلت می‌کند.

وی در پایان نفس انسان را همزاد شیطان دانست و گفت: خداوند در شب معراج پیامبر(ص) نفس را به شترمرغ تشبیه کرده و می‌فرماید «نفس مانند شترمرغ است زیاد می‌خورد ولی نمی‌تواند بار بکشد، بال دارد ولی نمی‌تواند پرواز کند» باتوجه به همین باید از مادیات به اندازه ضرورت استفاده کرد تا بتوان نفس را کنترل کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.