مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

مصاحبه با مداحان و شاعران اهلبیت علیهما السلام و زندگی نامه و اخبار مربوط به آنها و نشر مسائل دینی

هرچه که در مورد مداحان و شاعران و مسائل دینی میخواهید بدانید - در مورد مداحان ، شاعران ،سخنرانان ، هیئات و مسائل مربوط به دین و تشیع

5 عامل نزدیک شدن انسان‌ها به خداوند

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: کسانی که دارای نقصان هستند با پنج عامل سکوت، گرسنگی، بیداری یا شب زنده‌د‌اری، دوری از مردم و یاد خداوند می‌توانند معایب خود را اصلاح کرده و به خداوند نزدیک‌ شوند.

 

  آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی ‌شب گذشته در ادامه درس اخلاق خود در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: یکی از ویژگی‌هایی که خداوند به انسان‌های با ایمان عطا می‌کند خار و خفیف کردن دنیا در نگاه آن‌هاست که به سبب همین بی‌میلی به دنیا از دام‌های شیطانی در امان می‌مانند.

وی ادامه داد: بی‌رقبتی به دنیا انسان‌ها را از سرای تباهی به سرای جاودانگی انتقال داده و خداوند در راستای همین موضوع آدمی را به زینت آبرو و عظمتی در بین عموم مردم می‌آراید که دیگر افراد در برابر وی خضوع کنند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با اشاره به این بیت شعر «صُمت و جوع و سحر و عزلت و ذکر به دوام/ناتوانان جهان را کند این پنج تمام» گفت: موضوع مطرح شده در این بیت شعر بسیار در کتب اخلاقی به آن پرداخته شده است و مدنظر اندیشمندان بوده است.

وی اظهار کرد: کسانی که دارای نقصی هستند با پنج عامل سکوت، گرسنگی، بیداری یا شب زنده‌د‌اری، دوری از مردم و یاد خداوند می‌توانند معایب خود را اصلاح کرده و به خداوند تبارک و تعالی نزدیک‌تر شوند.

مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه در این مفاهیم اطلاق کامل معانی منظور نیست، گفت: منظور از سکوت معنای مطلق کلمه نیست در مواردی انسان‌ها نیازمند حرف زدن هستند مثلاً امر به معروف و نهی از منکر با سکوت امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه منظور از گرسنگی و شب زنده‌داری را نیز معنای مطلق آن ندانست و تصریح کرد: گرسنگی تا حدی خوب است که برای انسان ضرر نداشته باشد همان‌طور که منظور از بیداری حدی است که مطلوب بوده و در توان آدمی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری چهارمین عامل رفع نقصان انسان را دوری از مردم دانست و گفت: مقصود از دوری از مردم عمل کردن به شیوه راهبه‌های مسیحی که در صومعه به دور از انسان‌های دیگر زندگی می‌کنند نیست. رهبانیت ساخته مسیحیان است و اسلام هیچ توصیه‌ای بر این نوع رفتار ندارد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر که فرموده‌اند «رهبانیت امت من سحرخیزی و نماز شب است»، گفت: هدف از بیان این مفهوم دوری گزیدن از کسانی است که هیچ فایده‌ای برای آدمی ندارند.

مصباح‌یزدی عنوان کرد: معمولاً علما و بزرگان اصل مطلب را در اهمال بیان می‌کنند که این به بیان اطلاق کامل آن کلمه یا مفهوم نیست، در قرآن کریم نیز به همین‌گونه مسائل مطرح شده است مانند نماز خواندن، خداوند در قرآن به طور کلی گفته است «نماز بخوانید» و بیان نکرده است که نماز چند رکعت و یا چگونه باشد.

وی با اشاره به اینکه معاشرت با دیگران بدون شک یکی از نیازهای طبیعی انسان‌هاست، گفت: اگر انسان‌ها از ابتدای تولد در غاری به دور از دیگران زندگی کنند هیچ چیزی یاد نخواهند گرفت پس بدون شک وجود انسان‌ها برای ما نعمت بزرگی است.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه معاشرت‌ها سه نوع هستند، خاطرنشان کرد: یکسری از معاشرت‌ها برای رفع نیازهای مادی دنیاست که باید به اندازه ضرورت انسان این نوع معاشرت صورت گیرد، تعدادی از معاشرت‌ها نیز برای منفعت بیشتر در دنیاست مثل فرا گرفتن هنرها و حرفه‌ها که این نیز باید به اندازه نیاز انسان باشد.

وی در ادامه دسته سوم معاشرت‌ها را در راستای منفعت اخروی دانست و گفت: معاشرت با علما و بزرگانی که دیدن آن‌ها آدمی را به یاد خداوند می‌اندازد از این دسته هستند و به جز این سه دسته باید از معاشرت‌هایی که برای انسان فایده‌ای در برنداشته و یا میل به گناه را در انسان بیشتر می‌کند، دوری گزید.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مخاطب این سخنان کسانی هستند که تنها به فکر رهایی از جهنم نبوده بلکه برای رسیدن به درجات والای انسانی تلاش می‌کنند و باورشان این است که تمام دنیا برای انسان‌ها، پرورش‌گاهی برای استفاده از تمام لحظات زندگی است.

وی با بیان اینکه عمر سرمایه‌ای برای رسیدن به تعالی در زندگی دنیاست، گفت: البته کسانی می‌توانند این موضوع را بفهمند که به درک لازم رسیده باشند و لازمه آن روشنی قلب است یعنی روحیات وی تغییر کند.

مصباح‌یزدی در پایان عنوان کرد: انسانیت انسان به روح است نه جسم، اگر موقعیت روح تغییر کند تعلقات روحی فرد نیز عوض می‌شود که در این صورت انسان در دار رحمان قرار گرفته و شیطان به آن راهی ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.